Stichting Leesplezier

De reden…

In Nederland komt 10% van de kinderen met onvoldoende taalkennis van de basisschool. Tegen de tijd dat die kinderen 17 jaar oud zijn, is 24% laaggeletterd te noemen. Zij kunnen niet langer meekomen in de maatschappij. Laaggeletterdheid leidt tot armoede, en het kost de maatschappij jaarlijks ruim 1 miljard euro.

Nederlandse kinderen hebben het minste plezier in lezen vergeleken met de kinderen in de ons omringende landen, met alle gevolgen van dien.

Stichting Leesplezier

In mei 2019 is Stichting Leesplezier opgericht. Het doel van de stichting is:

Leesplezier stimuleren om het leesniveau te verbeteren,
in eerste instantie voor kinderen in de leeftijd van 8-10 jaar.

Projecten voor Leesplezier

Onze werkwijze stimuleert het plezier in lezen. Ook helpt het de leerkracht op school en ouders thuis om een leescultuur tot stand te brengen.

Het Plaza Patatta-Project voor Leesplezier is echt een leesfeest! Het bevat de elementen muziek, koken en knutselen. Als klap op de vuurpijl lezen de kinderen (8-12 jaar) met veel plezier hun boek uit!

Je kunt onze projecten uitvoeren door elke week minstens een uur ervoor in te ruimen. Op ieder moment van het schooljaar kan een school zich aanmelden en ons project starten.

Wil je aan de slag met leesplezier? Meld je aan via dit formulier.