Een handig overzicht van onze lessen en projecten voor leesplezier! Klik hier als je de gratis lessen en activiteiten wilt zien. Klik hier als je benieuwd bent naar onze betaalde projecten!
Leesplezier & projecten - compleet overzicht

Leesplezier voor basisschool

Extra leesplezier voor school & bovenbouw
Wat is plezier?
Laten we simpelweg starten met de vraag wat plezier eigenlijk is? Om te beginnen: plezier is een gevoel van vreugde, genot of voldoening dat mensen ervaren wanneer ze iets doen wat hen voldoening geeft of gelukkig maakt. Het kan variëren van simpelweg lachen om een grap tot het genieten van een betekenisvolle activiteit.
Bij plezier spelen verschillende factoren een rol, zoals persoonlijke voorkeuren, context, en zelfs sociale interactie. In de context van lezen bijvoorbeeld, kan plezier voortkomen uit het ontdekken van nieuwe werelden, het herkennen van emoties, of simpelweg het genieten van mooie taal en een mooi verhaal.
Kinderen herkennen plezier door een combinatie van emotionele, fysieke en sociale signalen. Plezier wordt voor hen vaak gekenmerkt door lach, enthousiasme, en een gevoel van opwinding of ontspanning. Ze tonen dit door stralende gezichten, lachen, en een spontane drang om een activiteit voort te zetten of er meer over te willen weten.
Wat is lezen?
Lezen is het proces van het decoderen, interpreteren en begrijpen van geschreven of gedrukte tekst. Het gaat verder dan alleen woorden herkennen: lezen is een actieve mentale activiteit waarbij betekenis wordt gegeven aan letters, woorden en zinnen, zodat ze samen een verhaal, informatie of boodschap overbrengen.
Lezen omvat meerdere aspecten:
- Technisch aspect: Het kunnen herkennen van letters en woorden, en ze omzetten in klanken of betekenis (ook wel ’technisch lezen’ genoemd).
- Begrip: Het begrijpen van de context en het doel van de tekst, of het nu gaat om het volgen van een verhaallijn, het leren van informatie of het interpreteren van emotionele en culturele lagen.
- Cognitief proces: Lezen vraagt om concentratie, verbanden leggen en soms het maken van mentale beelden, zodat de lezer een tekst tot leven kan brengen.
- Creativiteit en empathie: Bij het lezen van verhalen worden lezers uitgedaagd om zich in te leven in andere perspectieven, wat hun creativiteit en empathisch vermogen kan stimuleren.
- Sociaal-culturele functie: Lezen is een middel om kennis, ideeën en cultuur over te dragen. Het verbindt generaties, biedt toegang tot werelden die anders verborgen blijven en versterkt onze gedeelde menselijke ervaring.
Wat is leesplezier?
Nu dan, nu weten we wat lezen is en we weten wat plezier is. Nu blijft er als laatste de vraag: wat is leesplezier?
Dat is het plezier dat iemand ervaart tijdens het lezen van een tekst, boek, of ander geschreven werk. Het omvat de vreugde, ontspanning, en voldoening die lezen kan bieden. Leesplezier ontstaat vaak wanneer iemand zich kan inleven in verhalen, nieuwe werelden ontdekt, of leert over onderwerpen die hem of haar boeien.
Belangrijke elementen van leesplezier zijn:
- Inleving en verbeelding.
Het vermogen om op te gaan in een verhaal en personages te leren kennen alsof ze echt bestaan. Dit stimuleert empathie en fantasie. - Keuzevrijheid
Lezers vinden het fijn om zelf te kiezen wat ze lezen, afgestemd op hun eigen interesses en behoeften. - Lezen zonder druk
Lezen voor het plezier betekent lezen zonder de verplichting van bijvoorbeeld school of werk, waardoor er meer ruimte is voor ontspanning en nieuwsgierigheid. - Toegankelijke en aantrekkelijke boeken
Boeken die aansluiten bij de leeftijd, taalvaardigheid en interesses van de lezer vergroten de kans op leesplezier. - Gedeelde leeservaringen
Samen lezen, praten over boeken of voorgelezen worden, kan het leesplezier versterken door het sociale aspect.
Leesplezier is van groot belang, omdat het niet alleen bijdraagt aan het lezen zelf, maar ook aan vaardigheden zoals concentratie, taalontwikkeling, creativiteit, en kritisch denken. Bovendien is het een belangrijke factor in het ontwikkelen van een duurzame leesmotivatie. Stichting Leesplezier richt zich daarom uitsluitend op het plezier in lezen. Wij zijn aanvullend en op leesmethodes en ons plezier ondersteunt de ontwikkeling van de leestechnische vaardigheden.
Volg ons ook online via Facebook of Instagram.