Als we praten over de toekomst van onze samenleving, is het essentieel dat we alle leerlingen de beste start geven. Helaas blijkt uit onderzoek dat een aanzienlijk deel van onze jongeren moeite heeft met lezen en taalvaardigheid, wat kan resulteren in belemmeringen op zowel persoonlijk als professioneel vlak. Maar wij geloven dat elke uitdaging een kans biedt voor groei en ontwikkeling.

NIEUW: Leesproject Koningsland

Stichting Leesplezier staat klaar om samen met u deze uitdaging aan te gaan door middel van ons baanbrekende Project Koningsland. Dit project biedt een geïntegreerde aanpak die niet alleen het leesplezier vergroot, maar ook de taalvaardigheid van leerlingen versterkt, en tegelijkertijd zorgt voor verbinding en vriendschap binnen de schoolgemeenschap.

Uit onderzoek blijkt dat een significant aantal Nederlanders niet over het vereiste leesniveau beschikt om volledig deel te nemen aan onze maatschappij. Dit is een urgent probleem dat we moeten aanpakken, en Project Koningsland biedt een oplossing die zowel effectief als boeiend is.

Wat is Leesproject Koningsland?

Tijdens dit project worden leerlingen uitgedaagd om een boek te lezen dat aansluit bij hun interesses en leeftijd. Dit gebeurt niet alleen tijdens de Nederlandse les, maar ook thuis, waardoor het leesplezier wordt gestimuleerd buiten de schoolmuren. Bovendien worden leerlingen ondergedompeld in een wereld van creatieve opdrachten die niet alleen gerelateerd zijn aan taal, maar ook aan muziek, beeldende kunst, theater en media.

Onze materialen zijn zorgvuldig samengesteld om leerkrachten te ondersteunen bij het implementeren van dit project. Van lees- en werkboeken tot een online lesomgeving en downloads voor creatieve opdrachten, alles is ontworpen om het proces soepel en effectief te laten verlopen. Bovendien voorzien we in communicatiemiddelen voor zowel op school als thuis, zodat ouders actief betrokken worden bij het leerproces van hun kinderen.

Het hoogtepunt van Project Koningsland is week 5, waarin alle leerlingen hun creatieve werk presenteren aan ouders en medeleerlingen. Dit is niet alleen een viering van hun prestaties, maar ook een kans om hun zelfvertrouwen te vergroten en hun communicatieve vaardigheden te verbeteren.

Samen lezen is samen genieten

Maar wat maakt dit project nu echt bijzonder? Het antwoord ligt in de woorden van onze leerlingen zelf. Karlijn, Eke, Ridder, Thomas, Katja, Sanne en Carlijn delen allemaal hun enthousiasme over het samen lezen en bespreken van een boek. Het creëren van een gemeenschappelijke ervaring bevordert niet alleen het begrip en de betrokkenheid, maar kan ook de basis leggen voor levenslange liefde voor lezen.

Beste leerkracht en schoolbestuurder, laten we samenwerken om leesplezier en taalvaardigheid te vergroten met Project Koningsland. Want elk kind verdient de kans om te schitteren en succesvol deel te nemen aan onze maatschappij.

Voor wie is het?

• Leesproject Koningsland is bedoeld voor brugklassers VMBO-T, Havo en Lyceum
  • Als speciaal project voor snelle lezers kan het ook voor groep 8
  • Grootte van de klas: mag wisselen
  • Planning: we helpen je graag hierbij
  • Kijk hier voor meer informatie.