Hoe is het leesproject verlopen, dat dankzij de donatie van Stichting Meisjesweeshuis Apeldoorn in maar liefst 20 klassen kon worden uitgevoerd?

We hebben scholen kunnen toevoegen die vaak gemakkelijk worden overgeslagen. Eén van de leerkrachten verzuchtte dankbaar:

“Wat fijn dat jullie aan ons denken. Deze kinderen komen normaal echt nooit in een bibliotheek.”

Hoe draai je 20 klassen tegelijk?

Dankzij de videolessen van Stichting Leesplezier kunnen alle leerkrachten met hun eigen inlogcode de lessen starten wanneer ze maar willen. Ze plannen hun eigen wekelijkse, creatieve boekenles. Daarbij hoeven ze niet aan te sluiten op de agenda van eventuele vrijwilligers of gastdocenten. De ‘gastdocent’ is namelijk de video waarin precies wordt uitgelegd wat de klas nu moet gaan doen! (NB: voorbereiding is dus niet nodig)

Juf Martine:

“Het project is super en valt helemaal in de smaak bij de leerlingen.”

Wat is het effect van gezamenlijk lezen?

Eén van de leerkrachten laat ons weten:

“Het is zo leuk. Ze lezen allemaal verschillende boeken en toch gaat het over hetzelfde.”

Het effect daarvan is, dat kinderen die geneigd zijn om hun boek weg te leggen, toch enthousiast zijn door de verhalen van hun klasgenoten. Omdat de serie Plaza Patatta is geschreven met klassikaal gebruik als doel, voor leesplezier, zijn er boeken voor alle soorten interesses: paarden, voetbal, reizen (Parijs), verjaardag vieren, etc. Ook zijn er boeken in een wat hoger of lager leesniveau, en sommige titels zijn uitgebracht in de speciale dyslexie-letter.

Wim (8 jaar) laat weten:

“Ik vond lezen eigenlijk ook niet leuk, maar toen keken we veel dingen in het werkboek. Ik heb nu het paardenboek, want ik hou veel van paarden. Ik werd gewoon benieuwd naar hoe het verhaal verder ging.”

Zijn leerkracht vult hem aan:

“Misschien zou hij normaal elke keer een excuus zoeken om niet verder te hoeven lezen. Maar nu kwam het door het leuke verhaal dat hij verder las. En door de leuke opdrachten. Het maakte echt een verschil.”

Hoe graag willen de kinderen nu een lezer zijn? (Spoiler: heel graag!)

De kinderen worden zonder uitzondering enthousiast voor lezen.

Juf Saïra zegt erover:

“De kinderen smullen van de boeken! Ik heb ze nog nooit zó zien lezen.”

Juf Ruby zegt erover:

“Ze zeggen nu dat ze allemaal thuis lezen, maar dat was vóór het project echt niet het geval.”