De Stentor heeft een prachtig stuk geplaatst naar aanleiding van de donatie van Stichting Meisjesweeshuis Apeldoorn. Hoe komt zo’n artikel totstand? Hieronder lees je het vraaggesprek over het project, de serie en de stichting.

Hoelang draait Stichting Leesplezier al?

De stichting is opgericht in de zomer van 2019. In 2020 hebben we onze eerste projecten gedraaid in 10 Apeldoornse schoolklassen, dankzij sponsoring door Rotary Apeldoorn Noord. Parallel aan ons werkt Liemers Kunstwerk (regio Liemers/Zevenaar) ieder jaar op meerdere scholen met dit project.

Waarom en met wie ben je eraan begonnen?

Sinds Plaza Patatta bestaat, sinds 2002, heb ik gezocht naar vormen om het leesplezier te ondersteunen. Dit was eerst nog uit eigen passie en interesse.

Pas nadat de alarmerende berichten over de ontlezing steeds sterker werden, begreep ik dat ik de mogelijkheden in een overzichtelijk project moest stoppen. Dat heb ik gedaan in samenwerking met Mirelle Besselink (bibliothecaresse, leesconsulente en innovator) van Liemers Kunstwerk. In regio Zevenaar zijn de allereerste stappen uitgevoerd en geëvalueerd.

Hoe gaat het praktisch in zijn werk, melden scholen zich zelf bij interesse bij jullie voor het project en kunnen ze dan kosteloos het materiaal afnemen?

Dat kan inderdaad. Het is toegankelijk voor scholen en bibliotheken. Omdat we merken dat financiën vaak een probleem zijn, zoeken wij contact met maatschappelijke partijen voor ondersteuning. In dit geval zijn we door Stichting Meisjesweeshuis Apeldoorn in staat gesteld om 10 scholen een herhaaltraject aan te bieden, en 10 nieuwe scholen op te nemen in het traject.

Voor komend schooljaar 600 leerlingen, is dat een record?

In deze tijden is dat absoluut een record! Voor Stichting Leesplezier zou het natuurlijk nog veel meer mogen zijn, want alle kinderen verdienen het om leesplezier te ervaren.

Hoeveel boeken zijn er in de serie Plaza Patatta?

Er zijn nu 16 afleveringen en volgend jaar verschijnt het 17e boek: ‘De vlugge vlogger’.

De boeken zijn er als gewone leesboeken, maar ook in dyslexie-uitgave, als luisterboek en als e-books. Voor ieder kind is er een geschikte uitgave te vinden, dat is de bedoeling geweest bij het opbouwen van de serie.

Hoe werkt het financieel? Hebben jullie al eerder een donatie gehad?

Soms neemt een bibliotheek het project af voor de aangesloten scholen, en soms krijgen wij financiering om het aan te bieden, zoals nu. Dit is nu de tweede keer dat we door een maatschappelijke organisatie worden gesteund. Omdat nu 10 scholen al beschikken over het basispakket van leesboeken, kunnen we met eenzelfde bedrag alweer meer klassen bedienen.

Onderhouden jullie hierover ook contact met de landelijk stichting lezen en schrijven?

Ons bestuur volgt deze organisaties zeker, en voorzitter Nanda Roep heeft in het verleden zelfs voor Stichting Schrijven gewerkt.

Nanda: ‘Ons project is uniek binnen het landelijke aanbod. Wij zijn de enige organisatie waarbij iedereen wel verschillende boeken leest, maar ze gaan toch over dezelfde hoofdpersonen. Dat zorgt voor een plezierige verbinding in de klas, kinderen zijn nieuwsgierig naar elkaar. Leerkrachten zijn over dit element dan ook erg te spreken.’

Waarom is dit in Apeldoorn nodig?

Niet alleen in Apeldoorn, maar het hele land heeft leesplezier nodig. Van alle landen om ons heen, hebben Nederlandse kinderen het minste plezier in lezen. Er is dus duidelijk veel misgegaan de laatste jaren.

Tien procent van de achtstegroepers verlaat de basisschool laaggeletterd. Wij richten ons met dit project op groepen 5, de leeftijd waarop ze het zelfstandige lezen moeten gaan oppakken. Daarvoor hebben ze een mate van leesplezier nodig, en dat helpen wij te ontwikkelen.

Blijft het project beperkt tot de gemeente Apeldoorn?

We hebben de intentie om het zeker landelijk aan te bieden. Hoewel wij een Apeldoornse stichting zijn, is er ook interesse vanuit Zuid-Gelderland, maar ook vanuit Lelystad en bijvoorbeeld uit Friesland – meerdere regio’s kijken mee.

Voor de meeste organisaties is de financiering een worsteling, dat zou voor iets basaals als leesplezier anders mogen zijn.

In Apeldoorn is het ook moeilijk, maar nu hebben we het geluk dat maatschappelijke organisaties hebben besloten om bij te springen. We zijn heel blij en dankbaar.

Lees hier het hele artikel!