Bij Stichting Leesplezier hebben we gemerkt dat het voor veel leerkrachten moeilijk is om een geldpotje te vinden voor nieuwe boeken. Ook als het team graag een (goedkoop) leesproject wil doen, krijgt het soms ‘nee’ te horen van de directie. Betekent het dat je je wens moet laten varen? Of hun je zelf zorgen voor het benodigde bedrag – en liefst zonder al te veel moeite?

Het goede nieuws is: ja, dat kun je. We geven 5 tips om geld te verzamelen voor school. Het leukste is dat het vaak samen met de kinderen kan.

Eenmalig doel van de school: € 350,= voor boekenkist (30 stuks)
Jaarlijks doel van de school: € 350,= per groep voor leespretproject
Jaarlijks doel van de school: € 10,= per groep voor Meet & Greet

Werkt een download nog niet of heb je vragen? Neem contact met ons op!

Tip 1: Doe een sponsorloop voor leesplezier

Een aloude traditie met altijd succes. Maak een parcours op het schoolplein en laat ouders en omgeving geld inzetten per gelopen rondje. Samen rennen de kinderen een flink bedrag bij elkaar.

Hoe doe je het?
Lees meer over het organiseren van een sponsorloop voor leesplezier.

Tip 2: Boekverkoop sponsoractie – verdubbelaar

Via Stichting Leesplezier kun je ouders vragen om een speciaal hiervoor gemaakt, uniek kinderkookboek te kopen. Bij elke verkoop krijgt school gratis een kinderboek voor het creëren van leesplezier. Zoveel kookboeken als ouders hebben gekocht, zoveel boeken krijgt school ook in de schoolbibliotheek!

Hoe doe je het?
Neem voor de actievoorwaarden contact op met Stichting Leesplezier.

Hoe komt mijn school aan geld voor boeken en leesonderwijs?
Tip 3: Wees openhartig en vraag het!

Veel ouders zijn krap bij kas, maar sommige ouders kunnen het prima missen. Je hebt maar één ouderpaar nodig dat € 350,= wil besteden aan een boekenkist voor de klas.

Hoe doe je het?

Als niemand weet dat je behoefte hebt aan wat hulp, kunnen ze het ook niet bieden. Stichting Leesplezier heeft een A4-postertje voor je gemaakt dat je vanaf de site kunt downloaden. Als je deze ophangt aan een raam of muur waar veel ouders langskomen, kan degene die de mogelijkheid heeft, zich vanzelf melden. Op deze manier worden ouders die willen helpen geattendeerd op een behoefte en zij kunnen zich – ook anoniem – melden.

(Tips gaan verder onder de foto.)

Tip 4: Statiegeld actie voor leesplezier

Vraag leerlingen om flessen met statiegeld mee naar school te nemen. Verzamel alle flessen, flesjes en blikjes. Eventueel is het ook mogelijk om bij de lokale supermarkt het bonnetje van hun statiegeld te vragen aan bewoners. In overleg met de supermarkteigenaar, kun je hiervoor een poster ophangen en een brievenbus (met slotje!). Mensen kunnen hun bonnetjes hierin doen en op die manier een donatie aan het leesonderwijs van de school geven.

Hoe doe je het?

Stichting Leesplezier heeft een brief voor thuis gemaakt, waarbij wordt uitgelegd waarom er statiegeldflessen worden gevraagd. Ook hebben we een postertje dat je kunt ophangen op school, of bij een supermarkt. Om mensen aan te sporen hun statiegeld te doneren aan boeken voor school.

Tip 5: Koop een boek voor school

Vraag ouders en buurtbewoners om een kinderboek te kopen voor school.

Hoe doe je het?

Kinderen krijgen een bestellijstje mee en een speciale QR-code waarmee ouders kunnen betalen. Bij 30 exemplaren is de eerste boekenkist voor de klas al een feit! Neem contact op met Stichting Leesplezier.