Het zit erop: wát een jaar is het geweest! Los van corona, is 2020 het jaar waarin Stichting Leesplezier van start is gegaan met het aanbieden van leesprojecten voor school. Tijd voor een terugblik…

Februari 2020

In februari mochten wij onze eerste financiering in ontvangst nemen van Rotary Apeldoorn Noord. Deze serviceclub voelde mee met onze zorgen over de leesniveaus van Nederlandse kinderen. (In dit jaar is 24% van de 17-jarigen laaggeletterd te noemen. Nederland heeft het laagste plezier in lezen van alle landen om ons heen.)

Dankzij deze sponsoring konden wij Het Project voor Leesplezier, plus bijbehorende boeken, gratis aanbieden aan maarliefst 10 scholen in Apeldoorn. Binnen enkele telefoonrondes waren  de aanmeldingen van scholen voor het project compleet.

Van links naar rechts: Heimen van Andel (adviseur), Nanda Roep (voorzitter Stichting Leesplezier), Simon Langelaar (adviseur), Karin Willemsen (penningmeester).

Maart 2020

Toen Karin Willemsen en Nanda Roep alle deelnemende scholen bezochten, werd langzamerhand duidelijk dat er mogelijk geen gastdocenten meer op school konden komen. Drie dagen voordat wij met ons project zouden starten (op woensdag) kwam de persconferentie (de zondag ervoor) die aangaf dat scholen zelfs tijdelijk werden gesloten. We dachten op dit moment nog dat we na de lockdown het project in de klas zouden uitvoeren, met vrijwilligers als gastdocent.

Mei 2020

Hoe langer de lockdown duurde, hoe meer ons duidelijk werd dat schoolprojecten voortaan het beste online zouden worden gedaan. We besloten de handleiding voor vrijwilligers om te zetten in videolessen voor leerkrachten. Deze online lessen kunnen ze samen met de leerlingen bekijken, waardoor voorbereidingen niet nodig zijn. Wil je een voorbeeld van onze videolessen zien? Neem gerust contact met ons op!

Juni 2020

Dankzij de videolessen konden we ondanks de lockdown van start. Sommige leerkrachten deden de lessen 2x per week: eerst de ene helft van de klas en daarna de andere helft. Andere leerkrachten wachtten liever tot ze weer met volle klassen mochten werken – dat kan allemaal.

Wat ook mogelijk is geworden dankzij video, is om elke week gratis een tweede, extra les te doen. gebeurde: sommige leerkrachten deden 2 lessen per week: eerst de ‘gewone’ les en daarna de ‘extra’ les die gratis wordt aangeboden bij het project.

Op alle scholen waren alle leerkrachten onverminderd enthousiast. Een enorme opsteker voor onze stichting!

Een overzicht van de ervaringen vind je hier.

Wat voor Stichting Leesplezier duidelijk werd: wij vonden onze werkvorm. Voortaan zullen wij onze projecten digitaal en multimediaal maken. We zijn er handig in en we doen het erg graag op deze manier. Het is eigentijds, modern en enthousiasmerend en niet in de laatste plaats: het vergt weinig voorbereiding van de leerkracht.

Het is voor elke school mogelijk om een gastdocent aan te wijzen die de lessen leesplezier zal doen met de klas. Dankzij de video’s kan het voortaan worden uitgevoerd door de leerkracht, de bibliothecaris, een stagiair of een vrijwilliger.

Juli 2020

Opnieuw goed nieuws in juli. De Apeldoornde serviceclub ‘Innerwheels’ deelt onze zorgen over de leesniveaus van Nederlandse kinderen. Ze deelt het enthousiasme over onze moderne leesprojecten, die nu al twee jaar zo goed aanslaan op scholen. Zij hebben ons € 1.500,= euro sponsorgeld toebedeeld. Veel dank! Dit gaf ons gelegenheid om – onder meer – een eigen website te bouwen.

Presidente Truus Sietsma van Inner Wheel overhandigt de cheque aan onze voorzitter Nanda Roep.

Augustus 2020

In augustus is onze vrolijke en informatieve website online gegaan! Als je dit leest, heb je de website ook gevonden!

September 2020

Als schrijfster verzorgde onze voorzitter Nanda Roep dit jaar een boek voor gemeente Apeldoorn. Ook de gemeente deelt de zorgen om de slechte leesniveaus van kinderen. Uiteindelijk is besloten om bij het boek over Apeldoorn (cultuur en erfgoed) óók lessen voor leesplezier te ontwikkelen. Dit werden ‘de 1-2-3 lessen’.

Deze lessen zijn gemakkelijk en gratis te volgen, maak een account via deze pagina. Bovendien is het boek begin oktober uitgedeeld aan ALLE groepen 5 van de gemeente. Een ongelooflijke injectie voor het verhogen van leesplezier!

Voor elke les zijn de verhalen uit het boek voorgelezen door schrijfster Nanda Roep. Nu heeft de leerkracht de keuze om zelf voor te lezen terwijl kinderen meelezen, of om het luisterboek aan te zetten terwijl je kinderen helpt bij het meelezen.

Oktober 2020

Vanaf oktober groeide onze Facebook-groep in rap tempo naar 1.000 leden. Het ging zo hard! De leden zijn voornamelijk leerkrachten, bibliothecarissen en schrijvers. We bieden hier suggesties en mogelijkheden voor het verhogen van leesplezier op school. Ook groepsleden zijn welkom om hun ideeën en manieren te delen.

November 2020

Rabobank accepteerde onze Stichting Leesplezier als deelnemer aan de actie Rabo Clubsupport. Gelukkig kregen we al veel stemmen van jullie, waarvoor dank, dat leverde ruim driehonderd euro op. Een leuke opsteker was dat we daarnaast de bonusprijs wonnen van € 1.000,-. Met dank aan het leuke idee van bestuurslid Silvester Zwaneveld, om een Trump-stem onder een video te plaatsen. Het werd door Rabobank gewaardeerd. (PS: De video is na de actie weer verwijderd, hoe leuk die ook was.;)

December 2020

In november namen we met een bloemetje afscheid van onze secretaris Karin Beumer – veel dank voor alle hulp en enthousiasme in ons eerste jaar! In december mochten we Iris van de Kamp verwelkomen. Zij is onderwijskundige en heeft daarnaast non-profit management gestudeerd. Samen met haar hopen we mogelijkheden voor financiering te verbreden.

In het nieuwe jaar…

Het was een spannend en succesvol eerste jaar, het kan niet anders worden gezegd. Met dank aan de geïnteresseerde sponsors, het harde werk van ons team, en het enthousiasme van de scholen, bibliotheken en leerkrachten. Uiteindelijk zijn de enthousiaste reacties van de lezende kinderen de ware beloning!

Er is nog véél werk aan de winkel, dat beseffen wij goed. In het nieuwe jaar houden we je op de hoogte van onze volgende schreden op dit belangrijke pad.

FIJNE LEESDAGEN!!

Wil je reageren op deze blog? Plaats dan je reactie met een link naar dit artikel in onze Facebook-groep!