Resultaten enquête

Het is zo ver, ik kan resultaten met je delen van ons Project voor Leesplezier! Nadat we middenin coronatijd het project volledig digitaal hebben gemaakt (behalve dan de leesboeken), hebben 8 scholen het in 10 klassen uitgevoerd. Vier weken lang, in groepen 5/6 in Apeldoorn. Het gaat om goede, gemiddeld presterende scholen. Eén klas bestond voor bijna 30% uit (pas) nieuwgekomen Nederlanders.

Na afloop hebben we een enquête gestuurd en dit zijn de resultaten.

Zorg voor Plaza Patatta-boeken

Bij het Project voor Leesplezier is het nodig dat een school 30 Plaza Patatta-boeken aanschaft óf bij de bibliotheek leent (exemplaren voor de hele klas + het kookboek voor de leerkracht). Zijn er veel goede lezers? Zorg dan voor wat extra omnibussen. Zijn er veel moeilijke lezers? Bestel dan misschien wat extra dyslexie-exemplaren, of zorg dat je met de boeken kunt aansluiten op de bestaande luisterboeken. (Stichting Leesplezier helpt je graag bij het samenstellen.)

Let op: Dit is een eenmalige aanschaf!

Foto: Iedereen vindt het belangrijk om leesboeken voor de hele klas te hebben. 72% geeft het een 9 als waardering en 28% een 7.

Volg de videolessen

Door te zorgen voor videolessen, hoeven er geen vrijwilligers meer naar de klas te komen. Een leerkracht is nu nog vrijer in het kiezen van het juiste lesmoment. De lessen zijn duidelijk ingesproken en elke video eindigt met een heldere opdracht. Hierdoor is geen voorbereidingstijd meer nodig. De leerkracht kan tegelijk met de kinderen de lessen bekijken en ervoor zorgen dat het goed wordt uitgevoerd.

Foto: De videolessen worden door 100% van de respondenten als belangrijk gevonden voor het Project voor Leesplezier.

Gebruik de werkboeken

De werkboeken zorgen ervoor dat bijvoorbeeld beelddenkers alleen al onthouden dat het project nog steeds loopt! Snelle lezers kunnen extra opdrachten uitvoeren en moeilijke lezers vinden er extra uitdaging. Daarnaast biedt het uitdelen van de werkboeken een startsignaal voor het Project, waardoor kinderen er een feestelijk gevoel bij krijgen en ervoor openstaan om mee te gaan doen.

Foto: De werkboeken worden door 85% van de respondenten belangrijk gevonden.

De werkboeken worden door 85% van de respondenten belangrijk gevonden.

Scoor met het schrijversbezoek!

Nu de kinderen actief en enthousiast de boeken lezen, wordt ook de schrijfster feestelijk onthaald in week 4. Niet alleen waarderen de leerkrachten dit met het allerhoogste cijfer, maar ook schrijfster Nanda Roep merkte het verschil in impact.

Foto: Het online schrijversbezoek van Nanda Roep wordt door 100% van de respondenten met een 9 gewaardeerd, het hoogste cijfer.

Herhaal het ieder jaar!

Ons advies is om het Project voor Leesplezier ieder jaar te herhalen in groepen 5/6. Alleen door de herhaling, kan er een leescultuur ontstaan waarbij zoveel mogelijk kinderen met enthousiasme lezen.

Door jaarlijks het leuke 4-weekse project te doen, kunnen jongere leerlingen uitkijken naar wat ze nog gaan krijgen, en groepen 7/8 kunnen terugkijkend nog meer boeken lezen.

Foto: 85% van de respondenten zou het Project voor Leesplezier ieder jaar willen uitvoeren. De 15% voor wie het niet hoeft, geeft daarvoor als antwoord dat ze ‘geen tijd’ heeft.

Impact van het samenlezen

Door gedurende enkele weken met alle leerlingen Plaza Patatta-boeken te lezen (deze serie is er speciaal voor ontwikkeld en gebouwd), wordt er een sfeer van verbondenheid gecreëerd in de klas. Leerkrachten geven aan dat kinderen hierdoor elkaar gaan motiveren en gemakkelijker met elkaar praten over de boeken die ze lezen. Met name de verbondenheid in de klas valt op.

Foto: 100% van de respondenten vond het leuk om klassikaal uit dezelfde serie te lezen. Zij gaven daarbij aan dat het – inderdaad – zorgde voor verbondenheid in de klas.

Reacties van leerkrachten

Op de afbeelding kun je lezen waarom leerkrachten graag met alle leerlingen uit de Plaza Patatta-serie hebben gelezen.

Als alle kinderen in dezelfde periode de Plaza Patatta-serie lezen, zijn dit de voordelen voor de klas. Snelle lezers ruilen hierbij hun boeken met de anderen, zodat iedereen altijd een leesexemplaar heeft. Het ene kind leest meer afleveringen dan het andere – dat is geen bezwaar (maar juist leuk).

Conclusie ‘Het Project voor Leesplezier’

100% van de respondenten is het erover eens: kinderen van alle niveaus worden uitgedaagd om te lezen in het Project voor Leesplezier!

100% is het erover eens: kinderen van alle niveaus worden uitgedaagd om te lezen in het Project voor Leesplezier!

Meer weten?

Wil je meer weten? Is Het Project voor Leesplezier ook geschikt voor jouw school? Kijk hier of neem contact met ons op!

info@stichtingleesplezier.nl