Creatieve leeslessen & projecten

Onze grotere projecten voor leesplezier

Waarom leesplezier een vaste plek verdient in je schoolbudget

Wat is plezier eigenlijk? Het klinkt eenvoudig, maar plezier is een diepgaand en krachtig gevoel. Het is die vonk van vreugde, ontspanning of voldoening die mensen ervaren wanneer ze iets doen wat hen gelukkig maakt. Bij kinderen herken je het meteen: stralende gezichten, een lach die opborrelt, een twinkel in de ogen en een aanstekelijk enthousiasme. Plezier betekent opgaan in het moment. Iets zó leuk vinden dat je er vanzelf meer van wilt.

En dat geldt ook voor lezen. Lezen wordt pas echt waardevol als het plezierig is. Als een kind met een boek kan lachen, huiveren, verwonderen, of zich herkent in een personage – dan is de kans groot dat het boek uitgelezen wordt, en dat er nóg een boek volgt. Dát is de kracht van leesplezier.

Wat is lezen?

Lezen is meer dan alleen het omzetten van letters in woorden. Het is een actief en rijk proces waarbij kinderen betekenis geven aan tekst, zich verdiepen in verhalen en zich leren verplaatsen in anderen. Techniek, begrip, concentratie, empathie en verbeeldingskracht komen samen. Lezen verbindt ons met ideeën, culturen en mensen – binnen en buiten de klas.

Wat is leesplezier?

Leesplezier is de combinatie van beide werelden: de techniek van lezen én de emotionele betrokkenheid die zorgt voor motivatie. Het is de ervaring van genieten tijdens het lezen. Dat kan komen door een grappig verhaal, herkenbare personages, een mooi taalgebruik of juist spannende gebeurtenissen. Elementen die bijdragen aan leesplezier zijn:

  • Keuzevrijheid: Kinderen lezen liever als ze zélf mogen kiezen.

  • Inleving en fantasie: Een goed verhaal roept beelden op en maakt emoties los.

  • Geen prestatiedruk: Lezen zonder toets of opdracht stimuleert ontspanning.

  • Aansprekende boeken: De juiste match qua niveau, onderwerp en vorm maakt lezen aantrekkelijk.

  • Samen lezen: Voorlezen, boekgesprekken of samen lezen vergroot het plezier én het begrip.

Waarom investeren in leesplezier?

Veel scholen besteden hun leesbudget vooral aan methodes, toetsinstrumenten en leermiddelen. Logisch, want de technische kant van lezen is essentieel. Maar zonder plezier in lezen blijven die vaardigheden vaak oppervlakkig. Wie alleen technisch leert lezen, leest functioneel. Maar wie leert genieten van lezen, leest uit zichzelf – ook ná schooltijd. En dát maakt het verschil op de lange termijn.

Daarom pleit Stichting Leesplezier ervoor om bewust een deel van je schoolbudget te besteden aan leesplezier. Denk aan:

  • Het organiseren van creatieve leesactiviteiten of leesprojecten.

  • Aanschaf van aantrekkelijke boeken buiten het reguliere aanbod.

  • Tijd en ruimte voor vrij lezen zonder verplichte verantwoording.

  • Samenwerkingen met kinderboekenauteurs, illustratoren en culturele partners.

  • Training of inspiratie voor leerkrachten over leesbevordering via plezier.

Een klein budget voor plezier kan een groot verschil maken. Juist doordat het losstaat van ‘moeten’ en ‘meten’, kan het bijdragen aan een blijvende leesmotivatie.

Stichting Leesplezier helpt je op weg

Wij zijn er speciaal voor dit stukje: het stimuleren van plezier in lezen. Op onze website vind je gratis lesmateriaal, creatieve ideeën en inspirerende werkvormen waarmee je kinderen kunt raken. We werken samen met leerkrachten, schrijvers en illustratoren en koppelen boeken aan speelse, verhalende en beeldende opdrachten. Alles wat we maken is aanvullend op bestaande methodes en gericht op het bouwen aan een positieve leeservaring.

Kortom: investeren in leesplezier is investeren in duurzame taalontwikkeling.

Want wie leert lezen, krijgt toegang tot kennis.
Maar wie van lezen houdt, blijft die deur altijd openen.