Samen lezen tegen laaggeletterdheid
Samen lezen tegen laaggeletterdheid
Stichting Leesplezier strijdt tegen het tekort aan taal- en leesplezier
In maarliefst 10 Apeldoornse klassen wordt de komende weken extra veel gelezen. De nieuwe, Apeldoornse, Stichting Leesplezier heeft hen een project cadeau gedaan dat zij zullen testen. Dankzij sponsoring is dit mogelijk gemaakt. Het is de bedoeling dat de leesniveaus van kinderen hierdoor uiteindelijk omhoog gaan.
In Nederland komt 10% van de kinderen met onvoldoende taalkennis van de basisschool. Tegen de tijd dat kinderen 17 jaar oud zijn, is 24% van de jongeren laaggeletterd te noemen. Zij kunnen niet langer meekomen in de maatschappij vanwege hun slechte taalvaardigheid. Over deze aantallen wordt al jaren alarm geslagen.
Stichting Leesplezier hoopt hier nu iets tegen te doen door kinderen op jonge leeftijd op een positieve manier te stimuleren om te lezen. Zij heeft een project ontwikkeld voor groepen 5 van de basisschool. Dat is de leeftijd waarop kinderen zelfstandig moeten gaan lezen, maar in veel gevallen gebeurt dat helaas niet. Nederlandse kinderen hebben het minste plezier in lezen vergeleken bij de kinderen in ons omringende landen.
De scholen die meedoen, zijn De Kring, De Touwladder, Hertog van Gelre, Sebastiaan, Reiziger, Prinses Margriet, Spitsbergen en Zonnewende. Zij hebben voor alle kinderen leesboeken gekregen van de Apeldoornse kinderboekenserie Plaza Patatta, geschreven door Nanda Roep. De schrijfster zegt hierover: “De serie Plaza Patatta is altijd bedoeld geweest voor de hele klas: zowel jongens als meisjes, en zowel voor snelle als moeilijke lezers.”
In vier weken tijd lezen alle kinderen een boek uit. Snelle lezers ruilen met klasgenoten en lezen meerdere delen. Daarnaast krijgen ze op school activiteiten aangeboden om het plezier te stimuleren, zoals knutselen, een muziekles en kinderkoken, gebaseerd op de boeken. Ook maken kinderen opdrachten in het bijbehorende werkboek dat is uitgedeeld. Een eerdere testfase op acht scholen in Zevenaar is zeer gunstig verlopen.
Oorspronkelijk zou het project in maart en april worden uitgevoerd, maar de lockdown stak daar een stokje voor. Stichting Leesplezier heeft de afgelopen maanden gebruikt om de begeleiding digitaal te kunnen aanbieden.