Maar liefst 20 Apeldoornse basisscholen krijgen gratis project voor het ontwikkelen van leesplezier

Stichting Leesplezier ontvangt € 10.000,= van Stichting Meisjesweeshuis Apeldoorn

Apeldoorn, augustus 2021

Voor het nieuwe schooljaar heeft Stichting Leesplezier een bijdrage ontvangen van Stichting Meisjesweeshuis Apeldoorn. Hiermee kan de stichting, zoals de naam al zegt, het leesplezier stimuleren in maar liefst 20 Apeldoornse schoolklassen, voor circa 600 leerlingen.

“Wij, groep 5, zijn ook begonnen met het project. De kinderen zijn enthousiast en willen het liefst de hele tijd lezen om het boek uit te krijgen. Fijn dat alles digitaal is. Het werkt prettig en is overzichtelijk.” – citaat van een leerkracht.

Voorzitter Nanda Roep zegt dolblij te zijn met de bijdrage. “Tegenwoordig komt 10% van de achtstegroepers in Nederland laaggeletterd van de basisschool. Tegen de tijd dat ze 17 jaar oud zijn, is dat percentage opgelopen tot maar liefst 24%. Het betekent dat een kwart van onze jongeren het risico loopt om in armoede terecht te komen wegens laaggeletterdheid. Nederlandse kinderen scoren het laagste op leesplezier in vergelijking met de landen om ons heen.” Het is een serieus probleem waarover in de landelijke media al jaren alarm wordt geslagen.

Roep namens Stichting Leesplezier: “We hebben hiervoor een oplossing ontwikkeld in de vorm van een project. Dit project is simpel, gemakkelijk en het zorgt voor verbinding. Maar het allerbelangrijkste is dat de hele klas met plezier een boek uit leest, ook de leerkrachten. We hebben het nu een aantal keren mogen testen en tot op heden is iedereen enthousiast; de kinderen, de leerkrachten en de ouders.’

Het Project voor Leesplezier duurt vier weken. Al die tijd lezen kinderen uit dezelfde boekenserie Plaza Patatta. Scholen die onvoldoende leesboeken hebben, krijgen die erbij. Moeilijke lezers lezen één boekdeel, en snelle lezers ruilen titels met elkaar. Daarnaast is er wekelijks een vrolijke, creatieve les die aansluit bij de boeken. De kinderen gaan knutselen, muziek maken en kinderkoken. Het geheel wordt afgesloten met een online bezoek van de schrijfster en een feestelijk hapje.

Vanaf het nieuwe schooljaar kan het Project voor Leesplezier worden aangeboden aan 20 Apeldoornse schoolklassen, met dank aan Stichting Meisjesweeshuis Apeldoorn. Het gaat om groepen 5, omdat kinderen vanaf die leeftijd zelfstandig boeken moeten gaan lezen. Dat gebeurt nu te weinig.

Stichting Leesplezier neemt voor deelname contact op met de verschillende scholen, maar als school een eigen klas aanmelden mag natuurlijk ook.

“De kinderen zijn heel enthousiast over de boeken, ze hebben echt zin om erin te lezen.” – citaat van een leerkracht.

Foto boven: Elke week een creatieve les die past bij de boeken.
Foto onder: Dankzij de leesbingo lezen kinderen elke keer in een andere houding.