Blogs van Stichting Leesplezier-Logopedist op school

Logopedisten zetten leesplezier in voor taalontwikkeling op school

Als logopedist werk je dagelijks aan de taal- en spraakvaardigheid van kinderen. Maar wist je dat leesplezier een van de krachtigste motoren is achter taalontwikkeling? Zeker voor logopedisten die op basisscholen werken, biedt het combineren van logopedie met leesbevorderende activiteiten enorme kansen.

Waarom leesplezier logopedische doelen ondersteunt

Kinderen die lezen leuk vinden, oefenen ongemerkt aan belangrijke taalvaardigheden:

  • Woordenschat

  • Zinsstructuur

  • Luistervaardigheid

  • Verhaalbegrip

Dit zijn precies de vaardigheden waar logopedisten op focussen. Door leesbevorderende werkvormen te gebruiken, vergroot je niet alleen de motivatie van kinderen, maar ook de effectiviteit van je therapie.

(Blog gaat verder onder de foto.)

Praktische toepassingen voor schoollogopedie Kleine groepjes: gebruik liedjes en knutselplaten om specifieke klanken of zinsstructuren te oefenen. Individuele sessies: kies een verhaal dat past bij het kind en bouw daar oefeningen omheen. In de klas: werk samen met de leerkracht om een hele groep te laten profiteren van dezelfde thema’s en woorden. Thuis: geef ouders tips en materialen mee, zodat het oefenen spelenderwijs doorgaat.

Concrete manieren om leesplezier in logopedie te verwerken met Stichting Leesplezier

  1. Knutselplaten als taalactiviteit

    • Laat kinderen tijdens het knutselen woorden benoemen, kleuren beschrijven en stap-voor-stap vertellen wat ze doen.

    • Stimuleert: woordenschat, volgordewoorden (eerst/dan/daarna), zinsbouw.

    • Tip: combineer met het bijbehorende verhaal uit het boek om de context levendig te maken.

  2. Liedjes voor spraak en uitspraak

    • Zing samen liedjes die bij de boeken horen om klanken, ritme en intonatie te oefenen.

    • Stimuleert: articulatie, luistervaardigheid, auditieve discriminatie.

    • Tip: gebruik gebaren of bewegingen bij de tekst om het begrip te versterken.

  3. Video’s als luister- en vertelmoment

    • Kijk samen korte video’s die bij de boeken horen en bespreek daarna wat er gebeurde.

    • Stimuleert: begrijpend luisteren, verhaalstructuur, mondelinge expressie.

    • Tip: laat kinderen het verhaal navertellen of zelf een nieuw einde verzinnen.

  4. Boeken als vertrekpunt voor taalspel

    • Lees fragmenten voor en laat kinderen woorden aanwijzen, herhalen of vervangen door synoniemen.

    • Stimuleert: woordenschat, zinsbouw, verhaalinzicht.

    • Tip: gebruik de karakters en thema’s uit het boek voor rollenspellen of gesprekjes.

  5. Combinatie van alle materialen in een themales

    • Start met het voorlezen van een verhaal, ga daarna knutselen of zingen over hetzelfde thema en sluit af met een video.

    • Stimuleert: herhaling van taal in verschillende contexten, actieve betrokkenheid, plezier in taal.

Praktische toepassingen voor schoollogopedie

  • Kleine groepjes: gebruik liedjes en knutselplaten om specifieke klanken of zinsstructuren te oefenen.

  • Individuele sessies: kies een verhaal dat past bij het kind en bouw daar oefeningen omheen.

  • In de klas: werk samen met de leerkracht om een hele groep te laten profiteren van dezelfde thema’s en woorden.

  • Thuis: geef ouders tips en materialen mee, zodat het oefenen spelenderwijs doorgaat.

 

Hoe Stichting Leesplezier logopedisten helpt

Stichting Leesplezier ontwikkelt projecten, liedjes, knutselplaten, video’s en boeken die speciaal zijn gemaakt om taalvaardigheid via plezier te stimuleren. Deze materialen sluiten naadloos aan bij logopedische doelen zoals:

  • Woordenschatverrijking

  • Begrijpend lezen

  • Mondelinge expressie

Met deze materialen kun je als logopedist:

  • Je sessies afwisselender en leuker maken

  • Taalontwikkeling versnellen door spel en beleving

  • Kinderen motiveren die lezen normaal gesproken vermijden

 

📩 Meer weten? Neem contact op met Stichting Leesplezier en ontdek hoe je leesplezier kunt inzetten in jouw logopediepraktijk.

Wat doet een logopedist precies?

Een logopedist onderzoekt en behandelt stoornissen op het gebied van spraak, taal, stem, gehoor, lezen, schrijven en slikken. Ze helpt mensen die moeite hebben met communiceren of eten en drinken, en werkt vaak samen met andere zorgverleners, zoals artsen, fysiotherapeuten en leraren

Waarom ga je naar een logopedist?

Logopedie is zorg die nodig is als er problemen zijn met stem, spraak, taal, gehoor en slikken. Logopedisten behandelen stoornissen op het gebied van de persoonlijke communicatie.

Logopedie op de basisschool

De logopedist screent alle kinderen 1x in de kleuterperiode. Meestal is dit rond de 5e verjaardag. Ouders krijgen vooraf informatie over de screening. De logopedist bekijkt of spraak, taal, stem, mondgedrag en gehoor in orde zijn. De screening duurt ongeveer 20 minuten. Tijdens de screening heeft de logopedist een gesprekje met je kind. Je kind benoemt plaatjes, zegt woorden en zinnen na en voert opdrachten uit met speelgoed.

De logopedist let onder meer op taal

Taalontwikkeling heeft te maken met woordenschat, zinsbouw en taalbegrip. Sommige kinderen kennen nog weinig woorden of maken geen goede zinnen. Of ze begrijpen iets niet als iemand tegen ze praat. Het kan ook zijn dat een kind het moeilijk vindt om een duidelijk verhaal te vertellen.

Waarom logopedie op school?

Goed spreken en begrijpen is belangrijk voor een goede verstandelijke, emotionele en sociale ontwikkeling. Kinderen met taal- en/of spraakproblemen hebben vaak moeite met lezen, rekenen of contact maken met andere kinderen. De logopedist kan deze problemen zo vroeg mogelijk opsporen. En hier samen met jou of de leerkracht iets aan doen.

Blogs van Stichting Leesplezier-Logopedist op school

 

Voorbeeldlinks naar logopedie op de basisschool:

GGZ Gelderland Zuid

Logopedie Direct