Hoe je geld werft…

Voor veel Apeldoorners is het inmiddels wel duidelijk: Stichting Leesplezier doet mee met de Rabobank Clubsupport-actie. In 20 dagen tijd moeten we zoveel mogelijk stemmen zien te werven – en waarvoor? Voor een bedrag dat Rabobank na afloop van de stemperiode aan ons uitkeert. Dat kan vijftig euro zijn, maar ook tweeduizend…

In mijn omgeving heb ik mensen horen zeggen dat het ‘erg’ kan tegenvallen. Soms werf je je suf en dan blijf je toch achter met een klein bedrag – dat is wat mij is verteld. Zelf heb ik (Nanda Roep, voorzitter) hier geen ervaring mee. Ook al heb ik altijd in het creatieve vak gezeten, heb ik nooit eerder geld hoeven werven. Maar dat is helaas veranderd. Het leesplezier in Nederland is het laagste van alle landen om ons heen. Ook Arjen Lubach heeft het laten zien, zijn item sloeg in als een bom.

Foto: Arjen Lubach laat zien dat Nederlandse kinderen onderaan bungelen als het om leesplezier gaat. Het gebrek aan leesplezier is een belangrijke factor in het achterblijven van de leesniveaus. Blog gaat verder onder de foto.

Toen ik vorig jaar een sponsorclub benaderde in verband met de slechte resultaten in Nederland – en de gevolgen die slechte leesniveaus kunnen hebben -, toen werd mij verteld dat ik het in mijn eentje niet langer aankon. Dat ik hulp zou moeten zoeken. En financiering. (Deze sponsorclub hielp ons vervolgens aan de financiën voor het verder ontwikkelen van ons Project voor Leesplezier – een gigantisch cadeau aan iedereen.)

Dus ja, we zoeken financiering. En daarom doen we ook mee aan de Rabobank Clubactie en we gebruiken netjes zoveel mogelijk de tag #clubsupportapeldoorn. We hebben een olijke video gemaakt waar we, toegegeven, erg veel pret mee hebben gehad!

Klik op de foto om de video te zien. Blog gaat verder onder de foto.

We weten op dit moment niet óf we geld ophalen en we weten sowieso niet hoeveel het zou zijn. Wat we wel weten, is dat veel mensen het belang van leesplezier onderschrijven. Onze verzoekjes om te stemmen kunnen rekenen op vriendelijke en instemmende reacties – waarvoor dank! Maar is dit de beste manier om geld te werven?

We weten het niet.

We weten dat het één manier is…

We zullen je nog laten weten wat de uitslag is geworden…

Vanwege het belang van het onderwerp, pakken we alles aan. We verontschuldigen ons voor de spam en we danken iedereen die op ons heeft gestemd!

PS: Via onze Facebook-pagina kun je zien welke leuke afbeeldingen we hebben gemaakt en ook de voortgang van onze projecten volgen. Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je dan hier in: