Gratis lezen met de klas met Yoleo. Een project van de bibliotheek.

Voor het uitvoeren van een geslaagd leesproject denken veel leerkrachten ten onrechte dat ze slechts met moeite aan de goede boeken kunnen komen. Dat is een misvatting. Lezen met de klas – met leesplezier – is gemakkelijk te organiseren. Het is zelf zo dat je het maar één keer hoeft te regelen om er meerdere jaren plezier van te hebben!

Dit is wat je kunt doen, kies de optie ‘klein bedrag’; of ‘gratis’:

Klein bedrag

– Fysiek lezen door een klassenpakket aan boeken te regelen.
Dit kost eenmalig ongeveer € 450,=*. Een bedrag dat voor elke school out of pocket te regelen is. Als je toch te horen krijgt dat het in jouw geval niet mag of kan, dan vind je hier een lijst met mogelijkheden om geld te verzamelen voor een eigen boekenkist voor de klas.
Let op: het is een eenmalige kostenpost waarmee je minstens 10 jaar vooruit kunt. Je zou kunnen zeggen dat het slechts € 45,= per jaar kost om een complete boekenkist voor de klas bij te houden!

*Van dit bedrag vloeit zelfs 20% via de uitgever naar Stichting Leesplezier, waarmee wij weer meer lessen kunnen creëren

Met het klassenpakket creëer je leesplezier bij iedereen via de (vaak gratis) creatieve lessen van Stichting Leesplezier. Te gebruiken vanaf groep 4 (snelle lezers), groepen 5/6 (klassikaal), groep 7 & 8 (liefhebbers en moeilijke lezers).

Gratis

– Digitaal lezen door gratis gebruik te maken van een of meer bibliotheek-abonnementen. Hierbij zijn er weer twee opties: heb je digitaal onderwijs, of regulier?

Voor digitaal onderwijs: Alle kinderen kunnen met hun bibliotheekpas een gratis account aanmaken bij Yoleo*. Link: https://yoleo.nl/
Hier vinden ze minstens tien (!) afleveringen van Plaza Patatta.

Voor regulier onderwijs: Maak met één bibliotheekpas een gratis account bij Yoleo voor de leerkracht. Lees via het digibord samen het gekozen boek.

*Wat is Yoleo? Met Yoleo verdien je leespunten die je kunt gebruiken om je virtuele kamer in te richten. Lezen met Yoleo is ook makkelijk. Doordat de tekst wordt getoond en voorgelezen. Een soort karaoke dus. Duizenden kinderen maken al met veel plezier gebruik van Yoleo.

Activiteiten voor leesplezier

Nu je voor een laag bedrag, of gratis, toegang hebt tot een boekenkist vol Plaza Patatta-boeken, kun je helemaal uit je plaat gaan met alle mogelijkheden voor creatieve lessen! Wij adviseren het ‘Leespretproject’ voor groepen 5, en ‘Leeshulp voor thuisplezier’ voor ouders. Je kunt alles vinden in ons menu bij ‘Lessen en projecten‘.

Gratis lezen met de klas met Yoleo. Een project van de bibliotheek.