Een leescultuur op school – en betaalbaar

In samenwerking met de taalcoördinatoren van kbs De Schakel (twee filialen) in Apeldoorn, heeft Stichting Leesplezier gewerkt aan een kalender voor alle groepen. Deze kalender moet het overleg tussen alle leerkrachten gemakkelijk maken, en deze moet zorgen voor het bestaan van een leescultuur in de school.

Zoals de taalcoördinator tegen haar collega’s zei: ‘Laten we ervoor zorgen dat onze leerlingen níét bij de 10% horen die laaggeletterd van school komen!’ Samen gaan we daarvoor zorgen.

Wat is het ding: er wordt te weinig aan plezierlezen gedaan.

Niet zozeer op deze betrokken school, maar in Nederland. De gevolgen zijn inmiddels erg groot en wat mij betreft desastreus te noemen.

(Blog gaat verder onder de foto – lees verder voor de leeskalender)

Een kalender voor leesplezier in de bovenbouw!

Het is eigenlijk zo gemakkelijk en bovendien kost het maar zo weinig tijd. Je krijgt er zooooo veel voor terug – het is mij een raadsel waarom mensen steeds blijven investeren in nóg meer Rituals-pakketten, om maar even een zijstraat te noemen.

We hebben een kalender gemaakt. Alle docenten zijn enthousiast en zien ernaar uit om aan de slag te gaan. Je hebt géén dure en dwingende methode nodig! Herhaal ieder jaar het programma in alle klassen, zodat het simpel wordt, zodat de leerkracht veel voorkennis heeft en voor álle leerlingen de perfecte antwoorden kent.

Dit is de kalender voor de bovenbouw. Binnenkort zullen we ook een kalender presenteren voor onderbouw. Hoewel deze kalender zich richt op Apeldoorn, is het gemakkelijk aan te passen naar jouw regio.

*KBW = Kinderboekenweek

Groepen 5 gaan lezen in:

Sept/okt: Start Project voor Leesplezier + Extra: KBW*-les die aansluit op thema
Nov/dec: Groep 5: Doe-boek voor leesplezier uitdelen

Groepen 6 gaan lezen in:

Sept/okt: KBW*-les die aansluit op thema
Nov/dec: Doe-boek voor leesplezier
Jan-April: inschrijven meet & greet
Mei/Juni: Meet & greet schrijfster en tekenaar

Groepen 7 gaan lezen in:

Sept/okt: (Kinderboekenweek)
Nov/dec: Doe-boek voor leesplezier
Jan/feb – Apeldoorn:
Boek: Plaza Patatta, Luna’s schoolramp, thema: schoolreis naar Hapsachtig kamp.
Jan-April: inschrijven meet & greet
Maart/april:
Boek: Lang geleden in Apeldoorn, verhaal 2 ‘De beker van oma’, thema: grafheuvels en klokbekers
Bezoekje: grafheuvels en/of Haps-kamp
Boek: Lang geleden in Apeldoorn, verhaal 3 ‘Een cadeau voor Riglind’, thema: ijzertijd
Bezoekje: Haps-kamp
Mei/Juni:
Haps-kamp (schoolkamp)

Groepen 8 gaan lezen in:

Sept/okt: (Kinderboekenweek)
Maart/april:
Boek: Lang geleden in Apeldoorn, verhaal 8 ‘Gehaktballen voor Maria’, thema: WOII
Bezoekje: bunker Seyss-Inquart Loolaan
Evt. uitbreiden en koppelen aan tweede thema: Het Apeldoornse bos, Boek: Hanna’s reis
Mei/Juni:
Boek: Lang geleden in Apeldoorn, verhaal 9 ‘De knokkels van Kakob’, thema: De Maten
Bezoekje: Kinderboerderij De Maten

Notitie: Op onze pagina ‘Lessen en projecten’ kun je in één oogopslag zien wat voor jouw groep leuk en beschikbaar is!